Τεκμήρια ::  Περιοχή : Κύπρος

Τεκμήρια :

( 37 )

Κινούμενες εικόνες  

( 64 )

Εικόνες  

( 46 )

Ηχογραφήματα  

( 13 )

Κείμενα


Κείμενο : 10 Ο σύγχρονος χορός στην Κύπρο
Πηγή : /P075-08 , Ευρετήριο : O-15FE7A2B


Ελενα Χριστοδουλίδου

Ο σύγχρονος χορός στην Κύπρο


Χριστοδουλίδου, Ελενα: "Ο σύγχρονος χορός στην Κύπρο", Παράδοση και Τέχνη075, σελ. 22-23, Αθήνα, Δ.Ο.Λ.Τ., Μάϊος-Ιούνιος 2004.





Ο σύγχρονος χορός στην Κύπρο

Από το 1980 παρουσιάζονται οι πρώτες δημιουργικές προσπάθειες σύγχρονου χορού στην Κύπρο. Η παρουσίαση των ομάδων σύγχρονου χορού ήταν γεγονός που τάραζε τις ψυχές των ανθρώπων που αναζητούσαν τρόπους εκτόνωσης μέσα από την επαφή με την καλλιτεχνική δημιουργία. Η μεγάλη όμως ανάπτυξη του σύγχρονου χορού παρατηρείται τα τελευταία πέντε χρόνια. Ολοένα και περισσότεροι επαγγελματίες χορευτές, χορογράφοι και δάσκαλοι επιστρέφουν στο νησί αφού αποφοιτούν από αξιόλογες επαγγελματικές σχολές χορού στο εξωτερικό. Η απουσία κρατικής σχολής χορού αναγκάζει τους ανθρώπους του χορού να σπουδάζουν σε διαφορετικές χώρες, γεγονός που δημιουργεί πολυμορφία, πολυφωνία και σίγουρα διαφορετικότητα στα ρεύματα και τις τάσεις των χορογραφικών έργων των δημιουργών.

Η συνεχής παρουσίαση χορογραφικού έργου από κάποιες ομάδες με την περιστασιακή οικονομική στήριξή τους με πραγματικά πολύ χαμηλές επιχορηγήσεις από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, και η συνεχής ανταλλαγή απόψεων μεταξύ του Υπουργείου και των καλλιτεχνών οδηγεί στην δημιουργία της Πλατφόρμας Σύγχρονου Χορού το 2000. Στην πρώτη Πλατφόρμα έλαβαν μέρος οι ομάδες Echo Arts, Xοροκίνηση, Χοροθέατρο Ομάδα Πέντε και Αμφίδρομο Χοροθέατρο. Το 2004 έλαβαν μέρος 9 ομάδες χορού και διαφαίνεται λαμπρό το μέλλον του σύγχρονου χορού στην Κύπρο.

Οι ομάδες που έλαβαν μέρος στην φετινή Πλατφόρμα Χορού (με τους αντίστοιχους χορογράφους σε παρένθεση) αποτελούν την σημερινή χορευτική σκηνή της Κύπρου είναι:
- Echo Arts (Αριάννα Οικονόμου και Αλεξάντρα Βάγιερσταλ)
- Αμφίδρομο Χοροθέατρο (Ελενα Χριστοδουλίδου)
- Χοροθέατρο Ομάδα Πέντε (Χλόη Μελίδου και Ρούλα Κλεοβούλου)
- Solipsism (Αννα Χαραλάμπους)
- Interact (Νατάσα Γεωργίου)
- Σώμα (Αθηνά Χριστοδούλου)
- Μορφή (Αντιγόνη Ιεροδιακόνου)
- Εν Δράσει (Ειλη Παπαλοϊζου)

Αλλες ομάδες που δραστηριοποιούνται και δεν έλαβαν μέρος στην πλατφόρμα είναι:
- Ομάδα Χορού Πέλμα (Λία Χαράκη και Χριστόδουλος Παναγιώτου)
- Ομάδα Σύγχρονου Χορού (Πωλίνα Θρασυβουλίδου)
- Ομάδα Χορού Ροές (Ζέλια και Σόφη Γεωργιάδου)

Να αναφέρω επίσης τον Πολιτιστικό Ομιλο Διάσταση με μια πολύχρονη παρουσία στον χώρο του θεάματος. Ο Ομιλος διαθέτει φωνητικό σύνολο και χορευτική ομάδα με μια νεοκλασσική προσέγγιση στις παράστάσεις της, εμπλουτισμένη πολλές φορές με στοιχεία σύγχρονου χορού.

Η προσωρινή αντιμετώπιση των ομάδων σύγχρονου χορού από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού είναι λίγα χρήματα και ίσα για όσους επιθυμούν να συμμετέχουν στην πλατφόρμα σύγχρονου χορού. Αυτό σίγουρα είναι περιοριστικό για τους δημιουργούς που χορογραφούν για χρόνια, δημιουργεί έργα υπολογισμένα πρώτα στα χαρτιά και αποκλείει οποιοδήποτε αποτέλεσμα απαιτεί χρήματα για να μεταφερθεί στην σκηνή. Οι χορογράφοι γίνονται τεχνικοί της παράστασης, φωτιστές, ενδυματολόγοι, διαφημιστές.

Οι συνθήκες προετοιμασίας είναι πράγματι αξιοθαύμαστες, αφού πολλές από τις ομάδες δουλεύουν σε ασφυκτικά μικρούς χώρους, χωρίς κατάλληλα δάπεδα ή τεχνική υποστήριξη και γενικά σε συνθήκες που πιέζουν και εξουθενώνουν τους χορευτές και τους δημιουργούς. Οι πρόβες προγραμματίζονται στον χρόνο που απομένει από τις υπόλοιπες επαγγελματικές υποχρεώσεις των χορευτών και χορογράφων, αφού η απασχόλησή τους στις ομάδες χορού είναι απλά περιστασιακή και μεμονωμένη.

Παρόλα τα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ομάδες χορού προβάλλουν ένα αξιόλογο έργο συγχρονισμένο με τα διεθνή ρεύματα, ενώ τα τελευταία χρόνια επιλέγονται να συμμετέχουν σε διεθνή φεστιβάλ. Πραγματικά πολλά από τα έργα αυτά έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ κι όμως δεν έχουν παρουσιαστεί οπουδήποτε αλλού στην Κύπρο εκτός από την Πλατφόρμα Χορού που φιλοξενεί τα τρία τελευταία χρόνια το θέατρο Ριάλτο στη Λεμεσό. Η έλλειψη θεάτρων είναι μεγάλη αφού στην πρωτεύουσα το Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας ήταν το μοναδικό που μπορούσε να φιλοξενήσει παραστάσεις χορού που απαιτούσαν κατάλληλη σκηνή και κάποιες τεχνικές διευκολύνσεις έχει κλείσει για ανακαίνιση από τον Ιούνιο του 2002.

Βλέπουμε λοιπόν ότι η ύπαρξη σύγχρονου χορού στην Κύπρο είναι πραγματικότητα. Η εξέλιξη όμως και η προώθησή του απαιτούν τη δημιουργία πολιτιστικής πολιτικής με μακρόπνοα σχέδια, συγκεντρωμένα στον χώρο της παραστατικής τέχνης και γενικά του θεάματος. Ελπίζουμε ότι η συνεχής ανταλλαγή απόψεων σε θέματα χορού με το αρμόδιο Υπουργείο θα επιφέρει δραστικά μέτρα και θα δημιουργήσει συνθήκες επαγγελματισμού στον τομέα του χορού. Στόχος των χορογράφων και των χορευτών είναι η συχνότερη παρουσία τους σε πολιτιστικά δρώμενα και η προώθηση θεσμών όπου θα τους δίνεται η ευκαιρία να παρουσιάσουν νέα έργα.

Πρώτο λοιπόν βήμα η Πλατφόρμα Σύγχρονου Χορού. Ελπίζουμε ότι μέχρι τη δημοσίευση του άρθρου αυτού θα έχουν εξευρεθεί οικονομικοί πόροι για το Καλοκαιρινό Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού που έχει προταθεί στον Κυπριακό Οργανισμό Τουρισμού και στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού από την Νέα Κίνηση Ομάδων Χορού, Χορευτών και Χορογράφων Κύπρου (σωματείο το οποίο συστάθηκε τον Φεβρουάριο του 2004 και όπου ανήκουν οι πλείστοι χορευτές και χορογράφοι του τόπου). Είναι ένα φεστιβάλ που αν θεσμοθετηθεί θα δίνει την ευκαιρία στους χορογράφους για δημιουργία ενός δεύτερου έργου κατά τη διάρκεια της χρονιάς.

Εγινε προσπάθεια να βρεθούν πληροφορίες για να γίνει αναφορά και για το βόρειο τμήμα του νησιού. Φαίνεται ότι υπάρχουν εκεί μόνο σχήματα παραδοσιακού χορού.

Ευχή όλων μας με την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ενωση είναι να ανοίξουν νέοι δρόμοι συνεργασίας, να πραγματοποιηθεί ανταλλαγή απόψεων με συναδέλφους από άλλες χώρες και οι άνθρωποι που χειρίζονται τον πολιτισμό κάθε χώρας να αποφασίζουν με όραμα, κοιτάζοντας μπροστά και δημιουργώντας προϋποθέσεις για την επαγγελματική προώθηση των ανθρώπων του χορού αλλά και την κοινωνική τους προστασία.

Ελενα Χριστοδουλίδου
Χορεύτρια, χορογράφος, εκπαιδευτικός χορού
Μέλος του CID
****************************************************
****************************************************

Par075

ChristodoulidouE01GR.doc