Τεκμήρια ::  Περιοχή : Κύπρος

Τεκμήρια :

( 37 )

Κινούμενες εικόνες  

( 64 )

Εικόνες  

( 46 )

Ηχογραφήματα  

( 13 )

Κείμενα


Κείμενο : 4 Εισαγωγή στο αφιέρωμα στην Κύπρο
Πηγή : /P075-01 , Ευρετήριο : O-0681685D
Αλκης Ράφτης


Εισαγωγή στο αφιέρωμα στην Κύπρο

Ράφτης, Αλκης: "Εισαγωγή στο αφιέρωμα στην Κύπρο", Παράδοση και Τέχνη075, σελ. 3, Αθήνα, Δ.Ο.Λ.Τ., Μάϊος-Ιούνιος 2004.




Εισαγωγή στο αφιέρωμα στην Κύπρο

Το αφιέρωμα αυτό είναι μέρος μιας πολύχρονης προσπάθειας να παρουσιαστεί σταδιακά το διάσπαρτο πληροφοριακό υλικό που αφορά τις ελληνικές περιοχές όσον αφορά το χορό τους. Τα κείμενα, οι εικόνες, οι μουσικές και τα άλλα στοιχεία που έχουμε συγκεντώσει είναι τόσο πολλά που μόνο με διαδοχικές και ετερόκλητες εκδόσεις θα μπορούσαν να δοθούν. Διάφορα τεύχη ή αφιερώματα του περιοδικού "Παράδοση και τέχνη", βιβλία, λευκώματα, δίσκοι, σημειώσεις που συνοδεύουν σεμινάρια, συμπληρώνουν και επεκτείνουν την "Εγκυκλοπαίδεια του ελληνικού χορού" καθώς και το εγχειρίδιο "Ο κόσμος του ελληνικού χορού" με το οποίο ξεκίνησε η όλη προσπάθεια πριν 20 χρόνια.

Βλέποντας ότι η ελληνική βιβλιογραφία - αλλά και η διεθνής - επικεντρώνεται στο χορό σαν κίνηση, θελήσαμε να επανατοποθετήσουμε το θέμα. Με δυο λόγια, να καταδείξουμε ότι ο χορός είναι κάτι πολύ περισσότερο από κίνηση.

Ακόμα και σήμερα κυκλοφορούν βιβλία όπου καταγράφονται τα βήματα του κάθε χορού, τα περιοδικά όπου κυριαρχούν φωτογραφίες και ειδήσεις, οι κριτικές όπου εκθειάζεται ο πρωτοπορειακός χαρακτήρας της κάθε παράστασης, οι βιογραφίες των μεγάλων χορευτριών, οι βαθυστόχαστες αναλύσεις των μεγάλων ρευμάτων στη χορογραφία. Δίπλα σ' αυτά βέβαια συνεχίζεται η εδώ και δύο αιώνες ανανεωνόμενη προσφορά πρακτικών οδηγών με τις ποζισιόν του μπαλέτου ή τις χρήσιμες ασκήσεις. Ολα αυτά βέβαια είναι απόλυτα απαραίτητα - άλλωστε αυτά ζητάει ο κόσμος - όμως κάτι φαίνεται να λείπει.

Στο πανόραμα της βιβλιογραφίας δεν πρέπει να ξεχάσουμε τα αμέτρητα βιβλία με τίτλο "Ιστορία του χορού", ούτε βέβαια τα πρακτικά συνεδρίων και τα λίγα ειδικευμένα περιοδικά με ερευνητικές εργασίες. Διαβάζοντάς τα ξεφεύγει πράγματι κανείς από την έμμονη ιδέα της ταύτισης του χορού με την κίνηση. Ομως πολύ σπάνια ικανοποιείται βρίσκοντας τη σύνδεση ανάμεσα στις κινήσεις του χορεύοντος σώματος και στην οργάνωση του χορευτικού χώρου. Σπανιώτατα έχει να κάνει με έννοιες (και όχι με απλοϊκότατους "συμβολισμούς"), με έννοιες κοινωνικές, πολιτικές, οικονομικές, ψυχολογικές.

Είναι σαν να μην κατάλαβαν ποτέ οι ερευνητές του χορού ότι έχουν σαν αντικείμενο μια τέχνη. Την τέχνη ή την ασκείς, οπότε είσαι καλλιτέχνης, ή τη μελετάς, οπότε είσαι ιστορικός της τέχνης. Είναι λοιπόν τόσο δύσκολο να πάρουμε παράδειγμα από τη ζωγραφική, τη μουσική ή το θέατρο; Γιατί οι δικές μας μελέτες να μην έχουν ανάλογο βάθος και εύρος; Γιατί να μην ανήκουμε κι εμείς στους ιστορικούς της τέχνης; Είναι σαν να ασχολείται κανείς συνέχεια με την τεχνική της πινελιάς, με τα υλικά του ζωγράφου και τις περιπέτειες της ζωής του, αντί να βλέπει τι αντικατοπτρίζουν οι πίνακές του.

Με ένα τέτοιο σκεπτικό συνεχίζουμε τη σειρά των αφιερωμάτων στρέφοντας σήμερα την προσοχή μας στην Κύπρο. Διαπιστώνουμε ότι οι Κύπριοι, πιο μεθοδικοί πάντα από εμάς τους Ελλαδίτες, έχουν να παρουσιάσουν για τον τόπο τους μια πλούσια χορευτική βιβλιογραφία που θα την ζήλευαν οι περισσότερες ελληνικές περιοχές. Ομως τα τελευταία 10-15 χρόνια η Ελλάδα έχει κάνει ένα μεγάλο άλμα στην παραγωγή έρευνας, που οι Κύπριοι το αγνοούν.

Δίνουμε στη συνέχεια στους ανθρώπους του χορού, αλλά και σε άλλους που ενδιαφέρονται, όσα στοιχεία καταφέραμε να συγκεντρώσουμε. Πολλά από αυτά σίγουρα τα γνωρίζουν ή μπορούν να τα βρουν, άλλα είναι αρκετά δυσεύρετα. Η επιλογή των κειμένων, όπως και οι μεταφράσεις των ξενόγλωσσων, είναι του επιμελητή.

Η έκδοση αυτή έχει σκοπό να δώσει μια εικόνα της κατάστασης ώστε να φανούν τα κενά και να έτσι να ωθήσει σε παραπέρα έρευνα. Γίνεται με την ευκαιρία της πρώτης διημερίδας για το χορό, που θα γίνει στη Λευκωσία τέλη Ιουνίου. Είναι ένα κάλεσμα σε όσους ασχολούνται με το χορό εκεί, ώστε να καταγραφούν οι ζωντανές δυνάμεις και να διαγραφούν οι κατευθύνσεις όπου προτίθενται να στραφούν.

Α. Ράφτης

****************************************************
****************************************************

PAR075

RaftisA239GR.doc