Τεκμήρια ::  Πληθυσμός : Πρόσφυγες Καππαδόκες

Τεκμήρια :

(22)

Κινούμενες εικόνες  

(70)

Εικόνες  

(3)

Ηχογραφήματα  

(7)

Κείμενα


Κείμενο : 1 Σινασός Καππαδοκίας
Πηγή : /P026-04 , Ευρετήριο : O-A0358EA9
Κυριάκος Η. Βλασιάδης

Σινασός Καππαδοκίας


Βλασιάδης, Κυριάκος: "Σινασός Καππαδοκίας", Παράδοση και Τέχνη 026, σελ. 8, Αθήνα, Δ.Ο.Λ.Τ., Μάρτιος-Απρίλιος 1996.




Σινασός Καππαδοκίας


Η κωμόπολη Σινασός βρίσκεται στο κέντρο της Καππα­δοκίας, νοτιοδυτικά της Καισαρείας και τώρα ονομάζε­ται Μουσταφάπασα 0 πληθυσμός της πριν από την Μι­κρασιατική καταστροφή ήταν περίπου 3.000 Ελληνες και 500 Τούρκοι.. Ηταν από τα λίγα ελληνόφωνα χωριά της Καππα­δοκίας, και μάλιστα η ελληνική παιδεία ήταν πολύ ανεπτυγμέ­νη στη Σινασό, όπου λειτουργούσαν νηπιαγωγείο, παρθενα­γωγείο και αρρεναγωγείο που συστήθηκε το 1821 με σιγίλιο του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε'. Οι Σινασίτες ήταν χριστια­νοί ορθόδοξοι, με έντονο το εθνικό και θρησκευτικό συναί­σθημα. Ετσι η Σινασός έγινε ο φάρος και το κέντρο του ελλη­νισμού στα βάθη της Μικρασίας.

Πηγή ευημερίας για τη Σινασό ήταν το εμπόριο, αφού οι Σινασίτες διέπρεπαν στην Πόλη σαν έμποροι ναυτιλιακών ειδών, αλιπάστων και κυρίως χαβιαριού, για το οποίο είχαν συ­στήσει ειδική συντεχνία με καταστατικό από τον 18ο αιώνα.
Αποτέλεσμα της ευημερίας των Σινασιτών ήταν τα πολλά και περίφημα αρχοντικά της Σινασού με πλούσιο διάκοσμο, τα οποία δέσποζαν στο χωριό, που ήταν κτισμένο σε λόφους.

Αγαπούσαν πολύ το χορό και χόρευαν σε κάθε περίπτω­ση (γιορτές, πανηγύρια, γυρισμός κάποιου παληκαριού από την Πόλη, απλά γλέντια κ.α), οι χοροί δε που χαρακτηρίζουν την Σινασό ήταν: Ο "Κυκλικός" χορός, καθαρά γυναικείος με ελληνικότατα τραγούδια, σε κλειστό κύκλο. Ηταν σοβαρός και λιτός, αναφέρονται δε και δύο παραλλαγές του. Αλλος γυ­ναικείος χορός ήταν ο "Ισος", αντικρυστός (καρσιλαμάς), που χορευόταν σε κλειστούς χώρους και όχι δημόσια, με τούρκικα τραγούδιο. Ηταν σοβαρός, λιτός και απέριττος, δεν είχε λικνί­σματα και περιττά πηδήματα και κινήσεις. Χαρακτηριστικό του ήταν το περπάτημα που έμοιαζε με γλύστριμα, οι δε κινήσεις των χεριών έδιναν την εντύπωση ότι η χορεύτρια ήθελε να κρυφτεί πίσω από αυτά Τα Κουτάλια (Κόνιαλι) ήταν ανδρικός, αντικρυστός και αυτός χορός όπου οι χορευτές κρατούσαν στα χέρια τους από δύο ξύλινα κουτάλια που τα κτυπούσαν στο ρυθμό της μουσικής (σε τούρκικα τραγούδια), και ήταν γνωστός στην ευρύτερη περιοχή της Καππαδοκίας. Η όλη ομορφιά του χορού ήταν ο αυτοσχεδια­σμός, οι φιγούρες, οι κινήσεις των χεριών και το προσωπικό ύφος κάθε χορευτή. Επίσης χόρευαν και τον γνωστό στο Πα­νελλήνιο "Συρτό". Για κάθε εννδιαφε-ρόμενο, υπάρχουν σε κασέτες η μουσι­κή και τα τραγούδια αυτών των χορών, οι μελωδίες του Ίσου" και των "Κουτα­λιών" καθώς και επιστημονικές μελέ­τες για αυτούς και την περίφημη σινα-σίτικη παραδοσιακή φορεσιά

Οι Σινασίτες με­τά την Μικρασιατική Καταστροφή, ήρθαν στην Ελλάδα το 1924 με τη Συνθήκη της Λωζάνης (Ανταλλαγή πληθυ­σμών), και ασχολή­θηκαν κυρίως με τα γράμματα και το εμπόριο, όπου και διαπρέπουν.
Το 1925, οι Σινασίτες ίδρυσαν το φιλανθρωπικό σωματείο "Νέα Σινασός", με έδρα τον Πειραιά, το οποίο στεγάζεται σε ιδιόκτητα γρα­φεία στην οδό Αλιπέδου 27-29, και έχει πλούσια φιλανθρω­πική και πολιτιστική δραστηριότητα για την οποία έλαβε και βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών, το 1987.


****************************************
***************************************


PAR026

VlasiadisK02GR.doc.doc