Τεκμήρια ::  Λήμμα : Ζεϊμπέκικος

Τεκμήρια :

( 8 )

Κινούμενες εικόνες  

( 21 )

Εικόνες  

( 29 )

Ηχογραφήματα  

( 11 )

Κείμενα


Κείμενο : 4 Ζεϊμπέκικου συνέχεια...
Πηγή : /P028-11 , Ευρετήριο : O-F99065E9
Γιώργος Μανιάτης

Ζεϊμπέκικου συνέχεια...


Μανιάτης, Γιώργος: "Ζεϊμπέκικου συνέχεια...", Παράδοση και Τέχνη 028, σελ. 26-27, Αθήνα, Δ.Ο.Λ.Τ., Ιούλιος – Αύγουστος 1996.



Ζεϊμπέκικου συνέχεια...

Θα έπρεπε να μη δημοσιεύσουμε την παρακάτω επιστολή, εφόσον ο αποστολέας της καταφεύγει σε προσβλητικούς χαρακτηρισμούς. Εκτιμούμε όμως την πολύχρονη προσπάθεια του κου Μανιάτη να μελετή­σει και να προβάλει την αρχαία ελληνική μουσική. Εχουμε ιδιαίτερη ευαισθησία στους ανθρώπους που αγωνίζονται με πάθος και δίνουν τα πάντα για τις ιδέ­ες τους. Σε μια κοινωνία όπου οι φιλοδοξίες των πε­ρισσοτέρων είναι είτε να βγάλουν λεφτά είτε να ακου­στεί το όνομα τους, αυτοί που αναλώνονται χωρίς να περιμένουν ανταμοιβή αξίζουν κάθε εκτίμηση.

Ομως το θέμα είναι επιστημονικό, και η επιστήμη δέχεται μόνο επιχειρήματα, όχι χαρακτηρισμούς. Το ότι ο κ. Μανιάτης δεν είναι επιστήμονας δεν πειράζει, ο καθένας μπορεί να ασχολείται με επιστημονικά θέ­ματα, αρκεί να χρησιμοποιεί επιστημονική δεοντολο­γία. Ας μάθει λοιπόν να περιορίζεται σε αποδεικτικές διαδικασίες σημείο προς σημείο, αντί να παίρνει φό­ρα με συνθηματολογία μπαλκονιού ή καφενείου.

Οσο για τις εθνικιστικές αιχμές του, αυτές μειώνουν ακόμα περισσότερο την αξιοπιστία του. Στο άρθρο "Επιμένοντες ανθελληνικά" μιλούσαμε για το Υπουρ­γείο Πολιτισμού που - σαν πολιτική εξουσία - έχει υπο­χρέωση να δώσει απόλυτη προτεραιότητα στην πραγ­ματικά ελληνική μουσική (παραδοσιακή και αρχαία). Πρόκειται για την καθαρά πολιτική επιλογή να δοθούν όλα τα κονδύλια σε μη ελληνικά είδη μουσικής.

Οταν όμως το θέμα είναι καθαρά επιστημονικό, όπως η ερμηνεία αρχαίων κειμένων, τότε Ελληνες και μη Ελληνες είναι ίσοι. Τότε, η προσφυγή σε εθνι­κιστική φρασεολογία δημιουργεί υποψίες πατριδο-καπηλίας. Είναι κρίμα ο κ. Μανιάτης - που τον είχα­με καλέσει στο συνέδριο για τον αρχαίο χορό και τον εκτιμούμε για όσα έχει προσφέρει - να φθείρεται σε εριστικές εξάρσεις. Ας ελπίσουμε ότι ο διάλογος με­ταξύ ερευνητών θα συνεχιστεί αλλού, με ιστορικά τεκμήρια και σε ήπιο ύφος.

Με αφύπνησαν προ μιας ώρας για να μου αναγνώσουν από τηλεφώνου (και από την επαρχία!), το απόσταγμα αδοκι-μοσύνης, αμάθειας και κακοήθειας, που δημοσιεύετε στην τω­ρινή έκδοση του περιοδικού σας, για την ' Προέλευση του Ζευ-μπέκικου". (Συγχρόνως με πληροφόρησαν ότι περιέργως στο ίδιο τεύχος καταγγέλετε τους "επιμένοντας ανθελληνικά"!). Τέτοιο προπέτασμα καπνού, τέτοια συσκότιση και τέτοια προ­σβολή σχετικά με τις γνώσεις που διαθέτει εν προκειμένω η Ελλάδα (εκτός αν πάντως το Ευρετήριο και οι 2.500 φοιτητές που το εσύχνασαν, για σας που χάσκετε προς Ντάρμσταντ ελλη-νοπρεπώς, είναι χώρα του εξωτερικού), δεν ξαναγνώρισα.

Μέτρησα είκοσι το λιγότερο ασύστατες δηλώσεις, θέσεις, "ανακαλύψεις" του τύπου "ότι βρήκατε" Ιδχρονους ελεγίαμ-βους στον Αλκμάνα και τον Αλκαίο (εσείς τους γράψατε;) και τερατωδίες όπως ότι, τα βήματα του ζεϋμπέκικου είναι εννιά (τα διανύσατε ποτέ; Διότι ο αρθρογράφος σας ζήτησε από μέ­να να τον μάθω τον χορό εντριβή τού οποίου τον παρουσιά­ζετε, και είναι οφθαλμοφανές [αν μη τι άλλο από το δημοσί­ευμα σας] ότι δεν το έχω επιτύχει ακόμη. Βρήκατε άλλωστε υπερκατάληκτο αναπαιστικό δίμετρο στους αρχαίους. Επίσης ότι ο αριστοξένειος "χρόνος πρώτος" προσφέρεται στη μέτρη­ση ρυθμών, ότι τα δακτυλικά [όπως ο κλασικός ζεϋμπέκικος] μέτρα δεν έχουν μονάδα μέτρησης το ημιμέρος (= το ήμισυ του δακτύλου) αδιατάρακτα από την αρχαιότητα, και πρέπει να τους εισάγετε μία από το Ντάρμσταντ, ότι άλλο είναι ο ελε-γίαμβος και άλλο το εγκωμιολογικόν, ότι ο ελεγίαμβος είναι ζεϋμπέκικος, έστω και αν αριθμήσει, χρόνους βραχείς 18 (διό­τι δεν είναι απαραίτητο να το κάνει), ότι ο ζεϋμπέκικος είναι ποσότητα κλπ.

Θαυμάζω. Αλλά ο ευνοούμενος σας διατείνεται και άλλα νόστιμα: ότι εγώ λέγομαι Γιώργος κατ' αντίθεση με τον κ. Ζαγούρα (που λέγεται Νικόλαος), ότι έχω γνώμη η οποία ταυτί­ζει τον δόχμιο με τον ζεϋμπέκικο και αυτό κατά τον τρόπο του κ. Ζαγούρα, ότι αυτή είναι [συνάγεται] όλη κι όλη μου η γνώμη, ότι και τα λιγοστά πράγματα που γνωρίζει επαρκώς ο ευνοούμενος σας [συνάγεται], δεν τα ξέρει κυρίως από μένα (κι ότι.... εχτές μόλις το απόγευμα δεν ήταν σπίτι μου να με συμβουλευτεί για τον ανάποδο ζεϋμπέκικο), ότι εγώ δεν δημι­ούργησα την "Αρχαιολογία της ακοής", δεν διαλεύκανα το πό­θεν ο Ζεϋμπέκικος και οι άλλοι χοροί του ρεμπέτικου άπαξ δια παντός προ εικοσαετίας, δεν συνέλαβα και συνέγραψα το "Ρεμπέτικο και οι αρχαίοι Ελληνες λυρικοί ποιητές" προ δε-καοκταετίας, δεν δημιούργησα: την πολυρυθμία, δέκα νέα εί­δη ζεϋμπέκικου, περί τις 30 παραλλαγές κλιμάκων, χίλια ρε­μπέτικα τραγούδια, και ότι αυτά δεν τα διδάσκω ανελλιπώς [δωρεάν] επί 23 χρόνια τώρα (τα δύο τελευταία και στον ίδιο τον ευνοούμενο σας), οπότε, να σου και η παραβολή μου με τον κ. Ζαγούρα. Βλάπτετε τη χώρα σας, φίλοι.
Γιώργος Μανιάτης



****************************************************
***************************************************

PAR028


ManiatisG01GR.doc