Τεκμήρια ::  Λήμμα : Τσιφτετέλι

Τεκμήρια :

( 2 )

Κινούμενες εικόνες  

( 8 )

Ηχογραφήματα  

( 3 )

Κείμενα


Κείμενο : 2 Μικρό δοκίμιο για το Τσιφτετέλι
Πηγή : /P026-10 , Ευρετήριο : O-744C7AF2
Αλκης Ράφτης


Μικρό Δοκίμιο Για το Τσιφτετέλι

Ράφτης, Αλκης: "Μικρό Δοκίμιο Για το Τσιφτετέλι", Παράδοση και Τέχνη 026, σελ. 14-15, Αθήνα, Δ.Ο.Λ.Τ., Μάρτιος-Απρίλιος 1996.




Μικρό Δοκίμιο Για το Τσιφτετέλι



Μόλις ξαφνικά ακουστούν τα πρώτα μέτρα μιας μελωδίας από Τσιφτετέλι τα πρόσωπα φωτίζονται, τα μάτια παίρ­νουν λάμψεις αλλοιώτικες και οι ώμοι λύνονται. Οι άντρες κυττάνε παράξενα τις γυναίκες της παρέας, καθώς φαντάζο­νται την καθεμία να το χορεύει. Ο ρυθμός είναι άμεσα ανα­γνωρίσιμος, οι επιπτώσεις του είναι καταλυτικές. Δεν μας χρειάζεται λοιπόν καμιά ιδιαίτερη εισαγωγή στο θέμα.

Αντίθετα, το μόνο που λείπει είναι μια νηφάλια αντιμετώ­πιση. Θα την προσπαθήσουμε, προσέχοντας όμως να μην χαλάσουμε το κέφι της παρέας με την αυστηρή αντικειμενικό­τητα. Τα κείμενα που έχουν γραφτεί μέχρι τώρα για το Τσι­φτετέλι είναι δημοσιογραφικά ή λογοτεχνικά - καιρός είναι να συμπληρωθεί η εικό­να από ένα κάπως μελε­τητικό.

Θα ξεκινήσουμε με το στίχο του Σωκράτη Προκοπίου, του βάρδου της Σμύρνης, που περιέ­γραψε έμμετρα τη ζωή στη χαμένη πρωτεύου­σα των γλεντζέδων όλης της Μεσογείου το 1900: "Αρχίζουν τον Καρσιλαμά, χορεύει εκεί όποιος θέλει, κάθε χορό κεμπάρικο, γερλί-σιο, Τσιφτετέλι..."(Σερ­γιάνι στην παλιά Σμύρ­νη. Αθήνα, 1949).

Η λέξη τσιφτετέλι είναι τουρκική και ση­μαίνει διπλόχορδο (τέλια λέγονται και από τους Ελληνες οι χορδές). Αρχικά είναι όρος των μουσικών, για την περίπτωση όπου ο βιολιτζής βάζει δύο χορδές στην ίδια εγκοπή του "προσκέ­φαλου" (οι χορδές στα έγχορδα όργανα τε­ντώνονται ανάμεσα στο "προσκέφαλο" και στον "καβαλάρη"). Ξε­κινάει από το κούρντι-σμα "άλλα τούρκα" (άγνωστο στους μου­σικούς του ωδείου, που χρησιμοποιούν το "άλλα φράνκα"), το οποίο επιτρέπει ένα παίξιμο ανατολίτικο, σε φυσική κλίμακα.

Η δεύτερη χορδή είναι κουρντισμένη σε ταυτοφωνία ή σε διάστημα μιας οκτάβας από την πρώτη, έτσι ο ήχος είναι πιο γεμάτος, πιο αισθησιακός. Συγχρόνως, με το δάχτυλο ο βιο-λιτζής "γλύφει τις νότες", τις αλλάζει δηλαδή απειροελάχιστα καθώς τις παίζει, ψάχνοντας να βρει αρχέγονους ήχους. Κα­ταλαβαίνετε ότι βρισκόμαστε ήδη πολύ μακριά από τη "μου­σική δωματίου" της Ευρώπης.

Αρχικά λοιπόν πρόκειται για ένα παίξιμο ανατολίτικου τύπου, και κατ' επέκτασιν για έναν τέτοιο χορό. Οπωσδήποτε δεν πρόκειται για δημοτικό χορό, εφόσον ήταν εντελώς άγνωστος στα χωριά, ακόμα και στα ελληνικά χωριά της Μι-κοασίας. Ακόμα και στους Τούρκους είναι άγνωστο το Τσιφτετέλι, μεαυτήτην ονομασία τουλάχιστον.

Για το λόγο αυτό δεν περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα των χι­λιάδων ερασιτεχνικών συγκροτημάτων που παρουσιάζουν ελληνι­κούς χορούς. Και βέ­βαια ούτε διδάσκεται στο Θέατρο Ελληνικών Χορών, στα ελεύθερα μαθήματα για όποιον θέλει να μάθει δημοτι­κούς χορούς. Στα χο-ροδιδασκαλεία όμως μπορείτε να πάρετε μα­θήματα. Το να ξέρει όμως κανείς από ρε­μπέτικα ή από δημοτικά βοηθάει, γιατί ξέρει να ακούει τι του λέει η μουσική και έχει απο­κτήσει πιο στρωτές κι­νήσεις.

Αλλωστε δεν χρει­άζεται απαραίτητα εκ­μάθηση - αφήνει κανείς τον εαυτό του ελεύθερο στην πίστα και αυτο­σχεδιάζει ή αντιγράφει τσαλίμια (φιγούρες, για τους μοντέρνους) από τους άλλους. Σημασία έχει να λικνίζει τους γοφούς, να κυμματίζει τα χέρια και να τρεμο­παίζει τους ώμους. Αν τα καταφέρνει να περι­στρέφει την κοιλιά, ακόμα καλύτερα. Υπάρ­χουν ειδικά μαθήματα χορού οριεντάλ στην Αθήνα, η μόδα ήρθε από την Αμερική όπου τo είδος έχει μεγάλη πέραση. Οσο κι αν φαίνεται παράξενο, οι περισ­σότερες χορεύτριες οριενταλ στα καμπαρέ όλου του κόσμου είναι Αμερικανίδες, ποτέ δεν είναι από αραβικές χώρες όπως θα φανταζόταν κανείς.

Υπήρχαν βέβαια πάντα αι­σθησιακοί χοροί από μια γυ­ναίκα μόνη της, αλλά εκτελού­νταν πάντα από επαγγελματίες χορεύτριες. Στην ίδια κατηγο­ρία είναι ο "χορός της κοιλιάς", ο "χορός της Σαλώμης" ή "χο­ρός των 9 πέπλων", και γενικά το είδος που λέγεται σήμερα οριενταλ. Πρόκειται ίσως για το πιο αρχέγονο χορευτικό εί­δος και το μόνο που διατηρή­θηκε συνεχώς από την πρώιμη αρχαιότητα μέχρι την εποχή μας. Οι ιστορικοί του χορού θα πρέπει κάποτε να αφήσουν τις σεμνοτυφίες και να ασχοληθούν σοβαρά μαζί του.

Το Τσιφτετέλι λοιπόν έχει μικρασιάτικη καταγωγή αλλά αναδείχτηκε από τους ελλαδίτες αστούς τον τελευταίο αιώνα Πήραν έναν γυναικείο επαγγελματικό χορό των καφέ-αμάν, και τον έκαναν να χορεύεται από ερασιτέχνες γυναίκες, αλλά και από άντρες, στα κέντρα και στις ντισκοτέκ. Πήραν ένα ύφος ράθυμο και λάγνο, και του προσέθεσαν μια παιχνιδιάρα κη, μιμητική και διονυσιακή διάθεση.

Δεν χορεύεται σε κυκλικό σχηματισμό, όπως η μεγάλη πλειοψηφία των δημοτικών χορών. Είναι λοιπόν "μοναχικός" χορός, όπως και ο Ζεϊμπέκικος, σε αντίθεση με τον Καρσιλα­μά που είναι ζευγαρωτός ανπκρυστός. Είναι πάντα σε μέτρο 4σημο, ενώ ο Καρσιλαμάς και ο παλιός Ζεϊμπέκικος είναι σε 9σημο. Αμέτρητοι όμως είναι οι χοροί σε μέτρο 4σημο, από τα Συρτά μέχρι τη ντίσκο. Το Τσιφτετέλι ξεχωρίζει από τα χαρα­κτηριστικά χτυπήματα στο όργανο συνοδείας: ένα δυνατό και τρία αδύνατα, ή ένα δυνατό και επτά αδύνατα για να γίνει πιο μακρόσυρτο.

Τα κατ' εξοχήν όργανα για μια τέτοια μελωδία είναι το βιολί και το τουμπελέκι. Λίγοι είναι οι βιολιτζήδες σήμερα που μπορούν να αποδόσουν καλά ένα Τσιφτετέλι - αν δεν εί­ναι πρακτικοί οργανοπαίχτες είναι καταδικασμένοι να αποτύ­χουν. Στο τουμπελέκι, όπως και σε όλα τα κρουστά, οι πραγ­ματικοί μαστόροι είναι οι Γύφτοι, ή τελοσπάντων όσοι έχουν γύφτικη καταγωγή και το κρύβουν.

Αν το βιολί δεν τα βγάζει πέρα, θα προτιμούσα ένα ούτι, εφόσον το μπουζούκι είναι πια τετριμένο. Και με κλαρίνο ακούγεται καλά - προσπαθείστε να βρήτε το δίσκο "Τσιφτετέ­λια" με τον Γιώργο Μπορμά, το καλύτερο κλαρίνο της Θράκης (PANIVARMAKEDONIA 30036). Τώρα που ξεπουλιούνται οι δίσκοι βινυλίου είναι ευκαιρία να αγοράσει κανείς τα Σαββα­τοκύριακα στο Μοναστηράκι εκδόσεις που μάλλον δεν θα ξα­ναβγούν ποτέ σε κόμπακτ. Αλλος παλιός δίσκος, με ποικιλία εκτελεστών αυτή τη φορά, είναι τα "Ατέλειωτα Τσιφτετέλια" (MUSICBOX 10378).

Το Τσιφτετέλι δεν έχει ένα βασικό κινητικό μοτίβο, δεν έχει βήματα, που λένε. Εχει όμως μια κινητική φράση που επανέρχεται συχνά και συνίσταται σε τρία ελαφρά πατήματα στον τόπο, ενώ στον τέταρτο χρόνο το πόδι σηκώνεται από εμπρός και κατεβαίνει αργά δίπλα Σε αντίθεση με τους άλ­λους λαϊκούς χορούς, η έμφαση δεν είναι στα πόδια αλλά στα χέρια και σε ολόκληρο το σώμα, στα λικνίσματα των γοφών, στις προκλητικές κινήσεις του στήθους και στις αργές κινή­σεις των χεριών που διαγράφουν καμπύλες. Τον μεγαλύτερο ρόλο βέβαια παίζει το ύφος της χορεύτριας: απαραίτητα περι­παθές (νταλκαδιάρικο) και ναζιάρικο (τζιλβελίδικο, που λέγαν οι παλιοί).

0 κόσμος συγχέει το Τσιφτετέλι με τον Καρσιλαμά, επει­δή ακριβώς δεν ξέρει να ξεχωρίσει τους ρυθμούς. Φυσικά, ελάχιστες είναι σήμερα οι γυναίκες που ξέρουν να χτυπάνε τα ξύλινα κουτάλια (χουλέρια) ή ζίλια για να δώσουν την ολο­κληρωμένη μορφή στο χορό τους. Οι γιαγιάδες τους όμως, από την Καππαδοκία, από τα παράλια της Μικράς Ασίας κι από τα νησιά, μαζεύονταν στα σπίτια και στις αυλές μεταξύ τους (ποτέ με παρουσία αντρών) και διασκέδαζαν τραγουδώντας και χορεύοντας τέτοιους χορούς. Επαιζαν τουμπελέκια, ντέ­φια και κουτάλια - αυτές ήταν μερακλούδες.

Η τελευταία περιπέτεια αυτού του πανάρχαιου χορού είναι το Συρτοτσιφτετέλι, δηλαδή κάτι ανάμεσα στα δύο. Οι νεαροί που δεν ξέρουν ούτε απ' το ένα ούτε απ' το άλλο, μη μπορώ­ντας να αντισταθούν στο αταβιστικό κάλεσμα της παράδοσης έφτιαξαν ένα υβριδικό είδος. Πρόκειται για μελωδίες του Συρ­τού που έχουν διασκευαστεί για να ακούγονται σαν Τσιφτε­τέλια (άλλωστε έχουν και τα δύο 4σημο ρυθμό) και χορεύο­νται είτε στον κύκλο πηδηχτά με έναν απλοϊκό τρόπο, είτε μοναχικά με κινήσεις που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν" "ανατολικοφανές ντίσκο"ή "ντερβίσικο ροκ". Γιατί όχι;



Α. Ράφτης



****************************************
***************************************


PAR026

RaftisA215GR.doc