Τεκμήρια ::  Λήμμα : Λετσίνα

Τεκμήρια :

( 3 )

Κινούμενες εικόνες  

( 4 )

Εικόνες  

( 4 )

Ηχογραφήματα  

( 1 )

Κείμενα


Κείμενο : Λετσίνα , Χορός στον Πόντο. Λέγεται και: Λατσίνα, Λατσίνας, Λερτσίνας.
Πηγή : Εγκυκλοπαίδεια του Ελληνικού Χορού , Ευρετήριο : E-D2C90
-[Κουτσογιαννόπουλος 1966, 101] Καύκασος: Ο Λατσίνας είναι απαράμιλλος εις ορχηστικήν εμφάνισιν, με ζωηροτάτας κινήσεις και άλματα. Δεν είναι κυκλικός, χορεύεται από άνδρας με τας χείρας υψωμένας, εις ρυθμόν τρίσημον, άνευ τραγουδιού. Το χορευτικόν σχήμα αποτελείται από 8 μέτρα. Η μουσική αποτελείται από 8 μέτρα, το δε χορευτικόν σχήμα εκτελείται άπαξ. Μουσική καταγραφή σε 3/4.
-[Στράτου 1970;, αδημ.] Πόντος: Ανακαλύφθηκε, κινηματογραφήθηκε και χορεύεται στο θέατρό μας η Λετσίνα.
-[Γρηγοριάδης 1973, 67] Καρς Πόντου: Χορεύουν και τη Λερτσίνας.
-[Holden & Vouras 1976, 55] Πόντος: Περιγραφή βημάτων της Λετσίνας και μουσική καταγραφή σε ρυθμό 7/16.
-[Kilpatrick 1980, 128] Πόντος: Περιγραφή βημάτων και μουσική καταγραφή (παίζει κεμεντσέ ο Κωστίκας Κωνσταντινίδης στην Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης το 1972) σε ρυθμό 7σημο (2.2.3). Η Λετσίνα έχει μία μόνο μελωδία και οι κινήσεις της είναι αρκετά χαρακτηριστικές. Εν τούτοις, Πόντιοι που δεν γνώριζαν καλά τους σκοπούς χόρευαν Σερανίτσα στο σκοπό της Λετσίνας.
-[Petrides 1984, 646] Πόντος: Υπάρχει ένα πρόβλημα σύγχυσης στην Λετσίνα, που κοντά στον Καύκασο παίζεται σε 3/8 (2.1), ενώ μακρύτερα από τον Καύκασο παίζεται σε 7/16 (4.3). Υπάρχει και μουσικό παράδειγμα όπου ο κεμεντσές παίζει σε 7/16 και το νταούλι σε 3/8!
-[Ζουρνατζίδης 1987, 59] Πόντος: Είναι Καρσλίδικος χορός. Παραλλαγή του στην περιοχή Αργυρούπολης είναι ο χορός Λέτση.
-[Petrides 1988-89, 236] Καρς Πόντου: Χορευόταν η Λετσίνα (στα τουρκικά Le*in), σε 7/16 (2.2.3) ή (4.3) και σε 3/8 (2.1).
-[Σαμουηλίδης 1993, 133] Πόντος: Η Λετσίνα λέγεται και σκέτο Λετσίνα και Λατσίνα. Πρόκειται για δημοφιλή χορό, όχι κυκλικό, που χορευόταν από Ελληνες του ανατολικού Πόντου και του Καρς Καυκάσου. Είναι απαράμιλλος σε ορχηστική εμφάνιση, με πολλές παραλλαγές και γοργές ζωηρές κινήσεις και άλματα. Εντάσσεται στους πολεμικούς χορούς και χορεύεται από άντρες με τα χέρια ψηλά, που τα κατεβάζουν μετά απότομα χαμηλά, στρέφουν το σώμα προς τα αριστερά ζωηρά και με μεγάλα βήματα επιστρέφουν προς τα δεξιά, μετεωρίζουν το δεξί πόδι αριστερά ζωηρά και με μεγάλα βήματα επιστρέφουν προς τα δεξιά, μετεωρίζουν το αριστερό πόδι και ξανασηκώνουν τα χέρια ψηλά (Κουτσογιαννόπουλος).
-[PANIVARPA 5492 CD, 20] Πόντος: "Λετσίνα" (3.05). Τορνικίδης (κεμεντσέ), Γ. Κεσίδης (κλαρίνο).
-[POLYGRAMRALLYR 606, Α5] Πόντος: "Λετσίνα", οργανικό. Γιάννης Φλωρινιώτης (επιμέλεια), κεμεντσέ, αρμόνιο, κρουστά.
-[VASIPAPLPVAS 233, Α3] Πόντος: "Λετσίνα", οργανικό. Σωτηράκης (ακορντεόν), Τερζόπουλος (κιθάρα), Χρηστάκης (κρουστά).
-[VASIPAPLPVAS 246, Α6] Πόντος: "Λετσίνα", οργανικό. Ιορδάνης Τσατλίδης (κεμεντσέ).
-[ΕΛΛΗ LPEL 801, Α4] Πόντος: "Λετσίνα". Γεωργούλης Παπαδόπουλος (κλαρίνο), Γ. Κουγιουμτζίδης (κεμεντσέ), κρουστά.
-[Ελληνικό Κέντρο Λαογραφικών Μελετών ΧΟΡΟΣ 1985-9, Α10] Πόντος: "Λετσίνα" (2.36). Χρήστος Δεμέρτζης (κεμεντσέ), Γιώργος Ψαθάς (φλογέρα, τραγούδι), Βαγγέλης Δεμέρτζης (νταούλι), Βασίλης Δημητρόπουλος και DickvanderZwan (επιμέλεια).