Τεκμήρια ::  Λήμμα : Μπεράτι ή Μπεράτης στη Θεσσαλία

Τεκμήρια :

( 4 )

Κινούμενες εικόνες  

( 6 )

Εικόνες  

( 6 )

Ηχογραφήματα  

( 1 )

Κείμενα


Κείμενο : Μπεράτι ή Μπεράτης , Χορός στη Θεσσαλία σε 7σημο ρυθμό.
Πηγή : Εγκυκλοπαίδεια του Ελληνικού Χορού , Ευρετήριο : E-00AEC
-[Κουσιάδης 1951;, 47] Θεσσαλία: Ο Μπεράτης είναι ηπειρώτικος χορός που χορεύεται και στη Θεσσαλία.
-[Στράτου 1970;, αδημ.] Ελαφος: Ανακαλύφθηκε, κινηματογραφήθηκε και χορεύτηκε στο θέατρό μας ο χορός Μπεράτι ή Ξερουπατσιάρικο.
-[Καβακόπουλος 1980, 90] Θεσσαλία: Ο ηπειρώτικος σκοπός Αρβανίτικο Μπεράτι σε 5σημο ρυθμό, και ο ίδιος σκοπός με τον θεσσαλικό τίτλο Καραμπατάτικο σε διαφορετικό, 7σημο ρυθμό, ή Μπεράτι Ηπειρώτικο, που είναι αργός κυκλικός χορός σε 8σημο ρυθμό σύνθετο (2.3.3), και ο ίδιος σκοπός με τίτλο Συγκαθιστό Μπεράτι. Ο ρυθμός ίδιος, η αγωγή του ρυθμού είναι πιο γρήγορη και σε αντικριστό Συγκαθιστό χορό. Μουσική καταγραφή των: Μπεράτι Ηπείρου σε 5/4, Καραπατάκι σε 7/8, Αρβανίτικο Ηπείρου σε 8/4, Λιασκοβίτη Αρβανίτικο σε 4/4.
-[Μπαζιάνας 1980, 156] Δυτική Θεσσαλία: Ο Μπεράτης, ηπειρώτικης καταγωγής, χορεύεται είτε ως Καλαματιανός είτε ως Συγκαθιστός - αντικρυστός με καθίσματα.
-[Τζιαμουρτάς 1980, 257] Θεσσαλία, Καραγκούνηδες: Μετά το ξύρισμα, ο γαμπρός ντύνονταν τα ωραία τσολιάδικα ρούχα, καθώς και οι αβλαμάδες. Μετά οι αβλαμάδες έπαιρναν τα ρούχα της νύφης και κυρίως το καβάδι, που θα πήγαιναν στην νύφη, και κρατώντας το στα χέρια τους εχόρευαν ξεχωριστό τραγούδι, το ωραίο Μπεράτι, που σκόρπιζε χαρά σε όλους: "Μπαίνω μεσ' στ' αμπέλι..." (Συρτός Στα Τρία). Μετά τον γάμο, στην αυλή του σπιτιού του γαμπρού, πάνω σε ψάθα χορεύουν οι νιόπαντροι χωρίς να πατήσουν έξω από την ψάθα τον "ξεχωριστόν", όπως τον έλεγαν, χορό. Ενα από τα τραγούδια που χόρευαν στην ψάθαμε την συνοδεία των οργάνων είναι και ο Μπεράτης ή το Μπεράτι: "Πέρα-πέρα στο Μπεράτι κάθονταν πεντ-έξι Βλάχοι...". Ενα άλλο τραγούδι που το χορεύουν χωριστά οι νιόνυμφοι στην ψάθα είναι το "Μπαίνω μεσ' στ' αμπέλι...".
-[Κόκκινος 1987, 179] Θεσσαλία: Το Μπεράτι Θεσσαλίας είναι μεικτός χορός που χορεύεται ξεχωριστά στον κύκλο στην περιοχή Θεσσαλίας, Γρεβενών, νότια περιοχή Κοζάνης και στην Ηπειρο. Το μουσικό μέτρο είναι 7σημο (3.2.2). Τα βήματα είναι 6 και ολοκληρώνονται σε 2 μουσικά μέτρα. Περιγραφή βημάτων και σχήμα πελμάτων.
-[INTERSOUNDSIN 2069, Α2] Θεσσαλία: "Μπεράτι". Αλέκος Φιλίππου (κλαρίνο), Κ. Σούκας (κιθάρα), Χ. Ζούμπας (λαούτο), Β. Βασιλάρης (ταραμπούκα).
-[MELOPHONESMEL 30, Β5] Θεσσαλία: "Το καραπατάκι", Μπεράτι. Βάιος Μαλλιάρας (κλαρίνο).
-[MINERVA 22003, Β2] Στεριά: "Το Μπεράτι", συγκαθιστός χορός, οργανικό. Σπύρος Αθανασίου (κλαρίνο).
-[PRAXISGTM 2001, Β3] Ελλάδα: "Μπεράτι", αυτοσχεδιασμός (5.11). Βασίλης Σούκας (κλαρίνο), Χριστόδουλος Ζούμπας (λαούτο), Γιώργος Γευγελής (ταραμπούκα). Οργανικός σκοπός 7σημου ρυθμού που η καταγωγή του δηλώνεται στο όνομά του: το Μπεράτι είναι ιστορική πόλη της περιοχής Αυλώνος (Γιώργος Παπαδάκης, Κυριάκος Σφέτσας).
-[TOPIC 12TS231, Β1] Αγιόφυλλο Θεσσαλίας: "Μπεράτης", χορευτική μελωδία. Νικόλαος Παπάρας (κλαρίνο), Αχιλλέας Ζέρβας (ντέφι).
-[ΚΥΚΛΑΔΕΣ LPKG 21, Α5] Θεσσαλία: "Περάτι", σόλο κλαρίνο. Ευάγγελος Σούκας (κλαρίνο), Ηλίας Αντωνάκης (βιολί).